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   ◆ Philosophy of the Minamata Environmental Academia


As a central hub of higher education and research, we promote organic collaborations between industry, academia, government, and private residents, sharing new knowledge and wisdom with the world.


 - Contributions to the local and global community  

Through codifying and universalizing the knowledge, wisdom, and lessons of Minamata, the Academia provides meaningful learning in Minamata for people from all over the world. Moreover, we create opportunities to know, to think, and to learn from each other, connecting visitors to local residents.Through these actions, the Academia’s mission is to become a center of sustainable development education and to contribute to a sustainable future, on both a local and a global scale.




  ◆ 水俣環境アカデミアの役割・活動指針

 ● 「知」を集め、つなぎ、創り、発信する。
 「知の連携拠点」として、国内外の「知」をつなぎ、高等教育・研究の促進及び産学官民のグローバルネットワークの形成により、新たな「知」を共に創造し、世界が直面する様々な課題に対する解決策を発信します。

 

 ● 地域のシンクタンクとして、再生、融和、振興を持続的に支える。 
  地域ニーズと国内外の「知」をつなぎ、研究を推進することにより、地域課題解決のための具体的なアイディアや手法を提示し、水俣地域の持続可能な発展に貢献します。

 

 ● 未来志向型の人材を育成する。 
 高度化、複雑化する社会問題の解決に資するため、既成概念にとらわれず、様々な視点から目指すべき未来の姿を考え、その未来から逆算し、今やるべきことを明確化するバックキャストの考え方を持つ未来志向型の人材を育成します。


  ◆ Action Plan of the Minamata Environmental Academia
 

 ● Coordinate among various sector’s and disseminate information

The results of research and educational activities held through the cooperation of the Minamata Environmental Academia are shared through events, publications, the Internet, and the press. By sharing new knowledge and wisdom, we hope to contribute to the resolution of problems facing the world.

  

 ● Support sustainable local development as a local think tank 

We contribute to the sustainable development of local communities by providing concrete ideas and methods that are based on new research, in order to solve local problems.

 

 ● Develop future-minded human resources

We develop future-minded human resources that can set aside preconceptions to solve complicated and difficult social problems. We encourage the use of backcasting techniques, picturing a desired future and taking steps to make that future a reality.





  ◆ 水俣環境アカデミアの機能

 (1)教育・研究活動の推進
 水俣地域を研究フィールドとする学生や研究者等を積極的に受け入れ、水俣の地域課題と研究テーマをつなぐための提案を行い、実社会に即した研究活動の展開を支援します。
  また、水俣の人材や自然、文化、産業などの地域資源を、次世代を担う人材の育成に活用するために、教育活動の積極的な誘致を行います。
 さらに、遠隔会議システムを使った遠隔講義や出前講義なども行い、水俣地域が持つ知識・知恵・教訓を広く教育の場に提供します。

 

 (2)まちづくりの推進
 学生や研究者、地域住民のニーズに応じて、地域や外部の「知」とのマッチングを行うことで知の連携を促進し、それらの成果を地域課題の解決に反映させます。
 また、市民公開講座、シンポジウム等を定期的に実施し、「知」との出会いの場をつくります。
 さらに、高大連携未来塾や水俣市、国水研、水俣高校との三者協定による支援体制を通じて、スーパーグローバルハイスクールとしての水俣高校の活動を支援します。

 (3)しごとづくりの推進
 みなまた環境テクノセンターやエコタウンを始めとする地元企業との連携、様々な産業分野の研究者を招聘することなどにより、新たな産業の創造を推進します。


  ◆ Missions of the Minamata Environmental Academia

  •  ● Research and Education

    The Academia welcomes students and researchers who perform fieldwork in Minamata. We also propose research topics, support the expansion of research to solve real world problems, and contributes to local problem resolution. The Academia is actively working to attract educational programs that utilize local resources such as Minamata’s people, nature, culture, and industry in order to help educate those who will lead the next generation.

      

  •  ● Local Community Development

    We match students and researchers to local people and places to ensure that educational research activities can operate smoothly. Regularly-held liaisons between high schools and universities, open lectures for city residents, and symposiums held in Minamata support the personal growth of the population, both locally and in the wider region.

     

  •  ● Job-Creation and Industrial Development

    Through collaboration with the Minamata Environmental Technology Center, Minamata Eco-Town, and other local businesses, and by inviting researchers who work in various sector’s, we promote job creation and industrial development.






  ◆ 水俣環境アカデミアの具体的取組例

(1) 地域に根ざした研究活動の誘致・提案

 慶應義塾大学「第Ⅲ期 環境経済の政策研究」の受入
 熊本大学「地(知)の拠点整備事業(大学COC事業)」の受入
 九州大学都市研究センター「科学研究費」に基づく研究の受入

   (2)充実した高等教育の提供・提案
 フィールドワークの受入(東京大学、慶應義塾大学、九州大学、上智大学、福岡女子大学等)
 地域人材による出前講義(京都大学等)、遠隔講義(慶應義塾大学・南栄科技大学)の実施


   (3)地域内外の連携による人材育成・地域活性化の推進
 高大連携未来塾の実施
 スーパーグローバルハイスクールとしての水俣高校の活動支援
 市民公開講座、ミニみなまた環境塾の実施
 シンポジウムの開催


  ◆ Achivements of the Minamata Environmental Academia

 ●  Attraction and Proposal of Research Activities

Collaboration with Keio University research on environmental economics and policy.

Collaboration with Kumamoto University Center of Community (COC) program.

Collaboration with Kyushu University Urban Research Center.

   

 ●  Attraction and Proposal of Activities in Higher Education

Accepting field work programs from Keio University, Kyushu University, Fukuoka Women’s University, Sophia University, Tokyo University and others.

Holding teleconferenced remote lectures, such as between Keio University and Minamata High School.

Delivering a lecture to Kyoto University.

 

 ●  Regional Revitalization based on the cooperative activities

Holding workshops with Keio University and Minamata High School students.

Supporting Minamata High School’s activities as a “Super Global High School”.

Holding open lectures for citizens and science seminars for local students.

Holding symposiums in Tokyo, Kyoto, and Minamata.